• Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Uitvoering: 32 pag., 10 x 21 cm, geniet gebrocheerd, met uitklapkaart.
  • ISBN: 978 90 5011 404 2
  • Prijs: € 4,95

Zoekkaart Wilde bijen herkennen

Het jaar van de Bij is net een paar maanden oud en omdat we de bijen als bloem/plantliefhebbers hoog hebben staan laten we nieuwtjes, wat deze groep insecten, betreft niet ongemerkt voorbij gaan.

We hebben al andere bloemliefhebbers en bijen besproken op http://plantaardigheden.nl/meer_info/boeken/plantenminnende_schepsels.htm en daar is een prachtig boek aan de orde gekomen dat enkel handelt over honingbijen. Dat gaat echter geheel voorbij aan de overige bijensoorten die Nederland bevolken. Mede daarom is het leuk dat in het jaar van de bij het KNNV een boekje hebben uitgegeven dat zowel voor de volwassen liefhebber als voor de meer jeugdigen een goede kennismaking met deze meestal sociaal levende dieren geeft.

Bij leden van het IVN valt geregeld Mens en Natuur op de deurmat en daar zat deze keer een zoekkaart bij die over dezelfde insecten gaat als het boekje Bijen in beeld . Dit boekje maakt deel uit van de ...in beeld serie waarvan we al regelmatig hier melding maken. Wat me deze keer opviel is dat het taalgebruik in het boekje zo weldoordacht is. Geen moeilijke zinnen, die voor een beter begrip kort gemaakt zijn, nee volwaardig Nederlands en niet wat vaak gebeurt bij door “techneuten” geschreven boeken in tenenkrommend op zogenaamd verlaagd niveau geschreven Nederlands. Wat ik dan weer bijna met een kleine letter zou schrijven, omdat het bijna geen Nederlands meer is.

Dat gezegd hebbend, vind ik het boekje verder weer aardig geïllustreerd als de andere in de serie en geeft het inkijkjes hoe anderen dan de overbekende honingbij zijn leven en onderkomen inricht. Uiterst leerzaam dus. Het beschrijft de soorten en hoe je de bijen bij hun correcte naam kan noemen door de eigenschappen en uiterlijkheden te leren onderscheiden.

De sitemaster van Plantaardigeheden is een gewezen “bieboer” en een aantal goede kennissen zijn het nu nog, waarbij sommigen opvallen door hun hoge leeftijd die ze schijnbaar zonder moeite hebben bereikt. Het houden van bijen moet een bijzonder gezonde bezigheid zijn. Maar de meeste soorten bijen worden niet voor het gewin gehouden maar zijn daarom niet minder waardevol voor de land- en tuinbouw.

Wilt u niet zelf verantwoordelijk zijn voor de potjes honing die als resultaat van het houden van bijen, uw deel zullen zijn, dan kunt u wel de “wilde bijen” ondersteunen in de strijd om het bestaan. Door  bijvoorbeeld een bijenhotel te maken. Daarvoor geeft de zoekkaart Wilde Bijen in Tuinen  weer een aantal tips en laat dat zien hoe je zoiets kan maken. Het werkt echt en je kan veel plezier beleven met het gadeslaan van bijen in de naaste woonomgeving. Je kunt ze met de zoekkaart of de uitklapkaart in de hand vrij vlot  herkennen. Niet dat zoiets de hoofdzaak is, maar “onbekend maakt onbemind” luidt het spreekwoord en daarom zet het IVN en de KNNV het herkennen zo prominent op de menukaart van het leven, omdat bewezen is dat wat je kent en leuk vindt, je daar ook voor op wil komen.

Als je eenmaal zover in je liefde bent gegroeid dat je zelf bijen wil gaan houden, nou, dan zijn er mogelijkheden te over om je daarin te bekwamen en dan ben je met dit als beginnetje aardig op de goede weg.

Voor jezelf, of voor als de kinderen of kleinkinderen weer met hun cijferlijsten van school langskomen om voor die tien een euro te vangen en voor een negen  vijfenzeventig cent enzovoorts en je kans loopt te vergeten hoe je vorige keer het een en ander hebt berekend, geef ze zo’n boekje, eventueel met de kaart erbij. Leerzaam leuk, of modern “vet cool” en voor elk rapport in de toekomst is er een ander in de serie .....in beeld. Ben je in de beloning aardig constant. Lees het zelf ook voor dat je het weg geeft. Want dan kun je de vragen die kunnen komen beantwoorden.

Want kent u bijen als “pootverzamelaars”, “buikverzamelaars”, “lijfverzamelaars”, “kropverzamelaars” of de “nietverzamelaar” die ook wel koekoeksbij wordt genoemd? Je kan er beter voor zorgen dat je niet met je oren staat te klapperen als de kinderen erover willen praten.

Als je het verschil tussen een bij en een hommel niet kent, dan kan je ook aardig voor schut gaan. Dat wil je niet meemaken als wijze  beknijsde oudere.

Breda
April 2012.