Beginpagina van Plantaardigheden.nl

 

 

Actuele toepassingen van planten

Plantaardigheden.nl
Artikelen over planten
Sitemap

Leesmaar.nl
Dodoens en meer bijzondere boeken

Leeswerk.nl
Artsenijgewassen
Flora Batava

Krachtigeplanten.nl
A modern herbal: 100 medicinale planten
Massachusetts Institute of Technology

Boekenrubriek met recensies van boeken over toepassingen van planten

Handboek natuurfotografie

Nederlands best verkochte standaardwerk over natuurfotografie

  • Auteurs: Bart Siebelink en Edo van Uchelen
  • Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Uitvoering: 300 p., 17 x 24 cm, genaaid gebonden volledig in kleur
  • ISBN: 978 90 5011 4646
  • Prijs: € 29,95

Goede wijn en toch een krans.

   Mijn oudste boek aangaande fotografie heb ik op de rommelmarkt van Rotterdam op de kop getikt. Het is “Handboek der Practische  Fotografie” van Dr. J.E. Rombouts uitgegeven door H. Honig in Utrecht in het jaar onzer Heere 1902.

   Volslagen obsoleet geworden, met allerhande recepten voor fotografische emulsies, handige hebbedingetjes en toestanden voor in de donkere kamer. Een oude vriend en fanatiek verzamelaar van foto toestanden die mij met een lichte verslaving aan oude camera’s opscheepte, is slechts een van de weinigen die er weet van heeft en er een begerig oog op wierp en waardoor het geel/groene monster van zijn jaloezie ontwaakte. Had ik eens een fototoestand die hij niet bezat.

   Hij bood er geld op, een tienvoud van de prijs van dit nieuwe, tenminste geheel herziene en uitgebreide natuurfotografieboek van de KNNV. Je kan maar een mens zijn met een verslaving aan camera’s. Fotograferen deed die vriend trouwens ook en niet onverdienstelijk.

   Voor dat u zich gaat afvragen waar gaat het heen?

   Ik heb veel fotohandboeken in mijn kast staan naast een hele verzameling aan ouderwetse “analoge” camera’s. Daar heb ik sinds de introductie van de digitale exemplaren weinig ondersteuning meer van, voor de alledaagse gang van zaken.

   Kleuren theorieën blijven natuurlijk nog steeds dezelfde, lenzen, brandpuntafstanden, flitsers en alles wat je voor de compositie van een goede foto nodig hebt blijft sinds 1902 nog steeds hetzelfde maar is in voornamelijk de nabewerking, totaal veranderd.

   Omdat ik graag kennis en vreugde deel had ik dit voor mij totaal nieuwe boek meegenomen naar een bijeenkomst van de lokale IVN vereniging, die onder meer een fotowerkgroep heeft opgericht. De leden van de werkgroep kenden de vorige uitgave van het boek en sommigen ook deze. Dat resulteerde in een aantal jubelzangen omtrent de kwaliteit van het gebodene en werd er gericht in het boek gebladerd om foto’s van hun voorkeur te laten zien en te becommentariëren. De auteurs kenden ze en afgebeelde personen met en zonder wolven werden herkend van fototrips die ze hadden gemaakt. Zo werkt dat soms bij liefhebbers.

   Wat maakt het boek zo bijzonder?

   Er wordt uitgegaan van een vijftal groepen mensen die zich bezighouden met natuurfotografie, voor elke groep zijn er tips om zich wat dat betreft meer als leden van de andere groepen te gedragen. Lijkt op het eerste gezicht een beetje lullig maar dat is het beargumenteerd niet. De technicus bij wie het om de technische mogelijkheden  van de camera gaat, de bioloog die wat van zijn passie kwijt kan, de kunstenaar bij wie het enkel om mooie plaatjes maken gaat. De filosoof die naast kennis beter ook wat genieten van de natuur is mag leren en de verzamelaar die verder moet kijken dan zijn digitale herbarium en bijvoorbeeld; vlindercollectie. Die nuchtere benadering dus en de heldere, goed te bevatten teksten.

   Vanzelf mooie voorbeelden van hoe het kan, minder mooie voorbeelden om te laten zien dat er verbetering mogelijk moet zijn.

   De techniek: de camera’s die nu digitaal zijn, in de diverse uitvoeringen, daarin verschilt het niet met de oude boeken en mijn camera’s in mijn kast, alleen zijn die nog uit het “analoge” tijdperk. Film komt er in dit boek totaal niet aan te pas.

   Wel de opslag methoden de beste manier om de plaat vast te leggen, het voordeel van .RAW bestanden ten opzichte van .JPG en wat dies meer zij. Ook tips voor de nabewerking en welke software handig kan zijn voor je. Compleet dus.

   Wat betreft sluitertijden en diafragma’s geloof ik dat er niet veel verandert is. Wat vroeger moeizaam in de donkere kamer moest worden gecorrigeerd kan nu in de huiskamer achter de PC.

   Wat betreft de compositie van de foto is er ook niet veel nieuws te melden, echter het leerproces om tot boven de middelmaat uitstijgende foto’s te komen is een stuk voordeliger. Het maakt niet uit of je met honderd of vierhonderd digitale foto’s je beeldtechniek probeert bij te schaven. Vroeger liet je dat wel uit je hoofd als je dat op een normaal gezinsbudget wilde doen, nog afgezien van de tijd tussen het schieten van de foto en het bekijken van het resultaat. Voor het leerproces zit daar naar mijn idee wel het grootste voordeel van digitaal fotograferen.

   Vanzelfsprekend ben ik ook al jaren digitaal aan het fotograferen, maar was niet gelukkig met mijn camera’s. Een ervan ging zwemmen, wat niet bevorderlijk is voor de opname chip/sensor en de andere, die de eerste ging vervangen, lijdt ook aan vochtproblemen. Als je dan de camera’s in het boek ziet dan gaat bij mij ook het geelgroene monstertje de kop opsteken en ga toch maar weer op zoek naar een systeem camera. Het wordt of sparen, of een tweede hypotheek op het huis, want al die techniek maakt hebberig en ik heb al zoveel liefhebberijen, al kosten de meeste bijna niets.

   Per besproken onderdeel van de techniek zijn er één of meerdere opdrachten te vinden en dat maakt het geheel wel levendig om bij het doornemen van het boek het nodige te gaan experimenteren en jezelf te verbeteren.

   Als je de foto’s van vóór het lezen van dit boek en na het lezen van dat boek gaat vergelijken zie je als oplettend lezertje vooruitgang, zoniet dan ben je nog eigenwijzer dan ik.

   Tips voor je gedrag in de natuur als je jezelf gaat uitleven met het “bloedloos” jagen zijn er natuurlijk ook, het lijkt op het eerste gezicht een beetje betuttelend, totdat je de schade ziet die beginners aanrichten. Soms moet je het maar gewoon van te voren vertellen hoe je je moet gedragen dan voorkom je dat je meer kwaad doet dan goed in onnozelheid.

   “Goede wijn behoeft geen krans”, zegt het spreekwoord. Er zijn genoeg redenen om dit boek toch met een kransje te omhangen.

   Er viel voor een eigenwijze boekbespreker en analoog fotograaf van oorsprong, nog genoeg te leren.

   Mompelend tijdens het schrijven:

   Of zal ik toch maar van dat echte antiek gaan verpatsen om die camera te financieren die ik op het oog heb. Wat zou die Sanderson uit 1907 opbrengen? Er zitten mogelijkheden op die afzonderlijk voor een moderne systeem camera per stuk een slordige vijftienhonderd euro kosten als het niet tweeduizend kost, handig die standaarduitrusting. Ware het niet dat je dan zelf je platen moet gaan fabrieken of vlakfilm gaan gebruiken. Dat boek uit 1902 bewaar ik maar voor de recepten, voor als ik me masochistisch op de methode begin twintigste eeuw zou werpen. Dat heeft toch ook wel wat, dia’s inramen en de projector afstoffen, die beamer kan ook wel even wachten. En dan is er nog de Toverlantaarn van mijn opa met alle plaatjes van de zending die ik nog naar het zendingsmuseum moet brengen. Wat te denken van al die glasnegatieven die ik nog heb? Gebruikt en ongebruikte in originele verpakking. Mijn werkkamer in huis is een anachronisme in aanzien met al die handel, er zijn nog zovele goedwerkende camera’s bij.

   Maar een goed werkende digitale camera moet ik van mijn vrouw lenen op het moment.

   Of zou ze het me cadeau gaan geven op mijn verjaardag? Ze zegt dat ze nog steeds van me……….

   Het goede boek heb ik nu in de kast, dat is al wat.

Breda, april 2014

Paul Munnik

^Naar het begin van deze pagina

Recensies van boeken over toepassingen van planten
 

Hobby

Omgeving

Plant
Toepassing
 
Woordenboek Nederlandsche Taal
Plantago PlantIndex
Letter: druk op CTRL, draai ook aan muiswiel