• Uitgever: KNNV Uitgeverij
  • Uitvoering: 72 pag., 17,5 x 16 cm, genaaid gebonden, full colour
  • ISBN: 978 90 5011 321 2
  • Prijs: € 14,95
  • Meer informatie bij de uitgever

Auteurs die buiten hun discipline aan het werk zijn geweest.

In de categorie boekjes die te lief zijn om te laten liggen en uitstekend kunnen dienen als klein geschenk die de vriendschappen onderhouden, heeft het KNNV twee boekjes uitgegeven die heel sterk vergelijkbaar zijn in hun thema. Namelijk de “natuurbeleving” in de zeer directe omgeving van de woning van de auteurs gelardeerd met werk uit hun eigen discipline het illustreren van natuuruitgaven. Erik van Ommen heeft met zijn vrouw Wilma die schrijfster is volgens de opgave op de achterkant, beschreven hoe ze hun pastorietuin plooiden tot natuurproject. Pastorietuinen zijn bij de botanisten al een buitenbeentje qua bewoning door meestal stinzeplanten, maar zij hebben hun tuin vergaand omgebouwd naar een project waar zelfs Ger Londo (waarvan binnenkort ook een boekbespreking is te verwachten over natuur in tuin, park en landschap) zich niet voor hoeft te generen. Erik van Ommen is een begenadigd illustrator, zijn olieverfdoeken afgebeeld in dit boek zijn misschien wat te glad naar mijn smaak, maar zijn aquarellen zijn werkelijk beeldschoon en spreken hun eigen taal en ook zijn potloodtekeningen en studies zijn opvallend goed. Wat je meteen opvalt is dat ze een diepe genegenheid voor alles voelen wat in hun tuin groeit, fladdert en kruipt. Wat hun boekje overeenkomstig met het Mereldagboek maakt is het beschrijven van de lotgevallen van de levende have. U zal zich goed kunnen verplaatsen in de beleving van hun tuinreservaat. Wat de bedoeling ook is van het KNNV want met de publicatie van dit boekje is ook het project Mijn Tuinreservaat van start gegaan. Laat ik voor het gemak even tonen wat het KNNV meldde op dat punt:
“Mijn tuinparadijs
Mijn Pastorietuin sluit aan bij de landelijke actie Mijn Tuinparadijs. De tuin van Erik van Ommen verdiende dit predicaat vanwege de speciale inrichting voor vogels en vlinders. Op www.mijntuinparadijs.nl leest u er alles over: een handige website met tips en adviezen over hoe je je tuin kunt richten als paradijs voor vogels, vlinders en andere dieren. Een initiatief van Erik van Ommen en de KNNV Uitgeverij om mensen te stimuleren zelf een bijdrage te leveren aan de natuur. “

Lijkt me een beetje logisch dat Erik en Wilma dit predicaat verdienden omdat ze samen met Carla van Lingen en Joost Huijsing op het idee ervan kwamen. Maar het is een aardig initiatief en ik zou het graag bij u willen aanbevelen.

Zoals gezegd vertoont Mereldagboek van Hay Wijnhoven overeenkomsten met Mijn Pastorietuin, ook hier een verslag van de ontwikkelingen in de tuin van een illustrator in hart en nieren. Nu is er wel een duidelijke nadruk op de gevleugelde bewoners van een achtertuin waar u zich misschien wel makkelijker mee identificeert dan met de pastorietuin. Hay beschrijft hoe hij temidden van merelterritoria woont en de merels lokt met een zeer lekker hapje, namelijk krenten en rozijnen. Merels zijn daar verzot op. Ikzelf laat altijd een trosje of wat speciaal daarvoor aan mijn eigen druivenstok hangen en ben daardoor zeer populair bij de zwartgerokte vogels die hij beschrijft en ook prachtig tekent. Laat onverlet dat mijn medebewoners veel afbreuk doen aan het genot van de vogels, ik heb door omstandigheden zelf vier katten en hoor de merels regelmatig hun kroost en soortgenoten tegen die rovers waarschuwen. Hoe ze dat doen kan ik natuurlijk pogen te beschrijven maar met dit boekje kunt u het ook zelf beluisteren. Met Nico de Haan, bekend van radio en tv programma Vroege Vogels en Henk Meeuwsen zijn de merels van Hay beluisterd en dat is met de nodige commentaren op een CD gezet. Zeer leuk, vooral als u nog geen mus van een merel weet te onderscheiden als u ze zou horen. Af en toe kan er wel wat worden gemeut door de heren maar dat is niet echt storend en zeker leerzaam. Ieder beginnend vogelaar zou het eens moeten horen. Vooral zij die vallen onder de categorie van mensen die nog niet het verschil tussen een eend en een gans kennen, welke definitie van Hans Dorrestijn afkomt. Maar die publiceert bij Nijgh en van Ditmar een eigen “vogelgids” die overigens ook de moeite waard is. U kunt luisteren en kijken naar een videootje op youtube met merelgeluiden op de volgende link:  http://www.youtube.com/watch#!v=997RTKzc39c&feature=fvw

Die met Henk de Haan krijgt u bij het boek. Dat sluit af met de tekst van De Merel van The Beatles die u weer kunt horen op de nu volgende link: http://www.youtube.com/watch#!v=oAgceen153I&feature=related

Mijn Pastorietuin past meer bij plantenliefhebbers zoals ik, maar Mereldagboek is minstens zo amusant. Beide boeken zou ik van harte willen aanbevelen.

Overige links met een relatie tot beide boeken:

Breda mei 2010.